Fot. Emilia ŁapkoAleks Joński, ur. w 1998 r. w Nowej Soli. Absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filia w Białymstoku na kierunku aktorstwo ze specjalnością aktor teatru lalek.
Swoje sceniczne umiejętności zaprezentował w kilku projektach reżyserskich, m.in.: Baba Dziwo (reż. Anita Piotrowska, 2020), Pedro y El Capitan (reż. Adriana Tironi, 2020) czy Emigranci (reż. Tymoteusz Sarosiek, 2020). Ze spektaklem Anima(k)cje występował na XXIX Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu (2019), 26. Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek “Spotkania” w Toruniu (2019) oraz na Europejskich Targach Rozwoju w Warszawie (2019). Jest także silnie zaangażowany we własne autorskie projekty.
W 2020 jego etiuda filmowa „Lalka i kara” prezentowana była online na pokazie krótkometrażowych filmów lalkowych w Vancouver (Kanada), natomiast kolejna etiuda filmowa Time for Wesley! stworzona z grupą AlGorithMics była pokazywana na festiwalu The Bristol 48h Virtual Puppet Film Fest 2020 (Wielka Brytania). W przestrzeni teatralnej występował z etiudą Ofelia na II edycji festiwalu Fundamenty w Białymstoku, a także na obchodach światowego dnia Lalkarstwa w Białymstoku (oba wydarzenia miały miejsce w 2020). W tym samym roku wziął udział w spektaklu internetowym Garden Party na podstawie dramatu Václava Havla (reż. Łukasz Lewandowski, Błażej Piotrowski), zrealizowanym w ramach programu MKiDN „Kultura w sieci”, gdzie zagrał postać Dyrektora.
Wcielił się także w rolę Titscha w czytaniu performatywnym „Księżniczka Eisenherz” w reżyserii Marcina Bartnikowskiego, zrealizowanym we współpracy z Austriackim Forum Kultury. W kolejnych latach był współautorem teatralnej adaptacji „Portretu młodego artysty” Jamesa Joyce’a (2021) oraz monodramu „Tyran w Pełni” (2021) na podstawie Kaliguli Alberta Camusa, z którym wystąpił na XVII Międzynarodowych Spotkaniach z Monodramem „O Złotą podkowę Pegaza”. Współpracował także nad projektami w reżyserii Antoniny Brühl, m.in.: „Nas nie ma, Ty Jesteś” (2021), „Pamiętnik Wariata” (2022) oraz „Gra w zabijanego” (2022). Zagrał tytułową rolę w czytaniu performatywnym „Burmistrz” (2021) w reżyserii Błażeja Piotrowskiego. W 2022 wcielił się w rolę Stomila w spektaklu dyplomowym Tango, wyreżyserowanego przez Pawła Chomczyka.
Od 2022 aktor Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie. Zadebiutował rolą Wilka w spektaklu „Niezłe Ziółka” w reżyserii Pawła Aignera. W tym samym sezonie pracował przy spektaklach realizowanych m.in. przez Piotra Ratajczaka („Nienauczalni”), Janni Younge („Fujka i ocean”) czy Jakuba Kroftę („Perfekty i Ambaras”).
Aktywnie prowadzi także warsztaty teatralne dla młodzieży, z którą wystawił pokaz „Czas Wodnika”. W 2023 roku wykreował rolę Michała w spektaklu „Teatr Niewidzialnych Dzieci” w reżyserii Przemysława Jaszczaka.
W tym samym roku został laureatem nagrody tearalnej „Srebna Ostroga" w plebiscycie „Bursztynowy Pierścień". Związany także z Podziemną Sceną Teatralną Stowarzyszenia „Kamera” gdzie brał udział w produkcji spektaklu „Świadek” na podstawie ksiażki Roberta Rienta Rienta w reżyserii Arkadiusza Buszko, gdzie zagrał rolę Łukasza/Roberta.